EchtemannenMannenzaken

Zo bouw je snel spiermassa op

Veel mannen willen snel en zonder al te veel moeite te doen een gespierd lichaam. Spiermassa kweken kan redelijk snel gaan, je moet er echter wel voor aan de bak. Wij zetten 4 tips voor je op een rijtje die je helpen om snel en verantwoord spiermassa op te bouwen.

1. Wat is je motivatie?

Om jouw doelen te behalen is het belangrijk om je motivatie altijd in je hoofd te houden. Alleen als je écht gemotiveerd bent kun je snel spiermassa opbouwen, omdat dit waarschijnlijk vraagt om een verandering in je gedrag. Consistentie is het toverwoord. Dit wil zeggen dat je een bepaald trainings- en voedingspatroon maanden of zelfs jarenlang vast moet houden wil je echt gespierd worden en progressie boeken. Dit hou je alleen vol als je gemotiveerd bent en echt verandering aan wilt brengen in je leven. Geef jouw doel dus altijd prioriteit. Het kan zijn dat je hiervoor andere dingen moet laten. Van een weekend lang brak op de bank liggen zullen jouw spieren niet gaan groeien.

2. Optimale training

Om spiermassa op te bouwen moet je (meer) aan krachttraining gaan doen. Beginnende sporters kunnen hiervoor met een trainingsschema werken. Deze kun je zelf gratis online samenstellen of op laten stellen door een trainer bij jouw sportschool. Dankzij het schema heb je houvast in de oefeningen die je kunt doen en de frequentie waarmee je de sportschool moet bezoeken om je doelen te behalen. Ervaren sporters kunnen ook een eigen trainingsschema opstellen. Vergeet ook niet om voldoende rust te pakken tijdens je training zodat je spieren kunnen herstellen.

3. Voeding

Voeding is bijna even belangrijk als genoeg trainen. Om het proces van spieropbouw te versnellen valt het aan te raden om meer te eten dan je wellicht gewend bent. Je spiercellen hebben eiwitten en energie nodig om te kunnen groeien na de training. Vooral eiwitten zijn onmisbaar voor een gezonde spieropbouw. Per kilogram lichaamsgewicht heeft je lichaam 1.4 tot 1.8 gram eiwit nodig om spiermassa op te kunnen bouwen. Voor een man van 80 kilo komt dit neer op 120 tot 150 gram eiwit per dag. Dit haal je onder andere uit vlees, yoghurt en kwark en natuurlijk eieren.  Daarnaast zijn koolhydraten, gezonde vetten en micronutriënten essentieel voor een sterk en gezond lichaam. Diverse voedingssupplementen kunnen je lichaam ondersteunen als je veel sport. Zo kun je het herstellende en ondersteunende voedingssupplement L-arginine gebruiken, dat  ervoor zorgt dat je sneller herstelt na een training.

4. Herstel en rust

We noemden het al eerder: pak je rust. Als je te weinig slaapt of een slechte verhouding hebt tussen trainen en rust wordt het erg moeilijk om spiermassa op te bouwen. Slapen heeft dus prioriteit boven een feestje als jij je training serieus neemt. Slaap zorgt er voor dat je lichaam zich herstelt waardoor zowel je lichaam als geest de volgende dag weer vol energie zitten. Ook is het belangrijk om je training zo op te bouwen dat je lichaam kan herstellen van zware trainingen. Als je toch wat wilt doen op rustdagen kun je bijvoorbeeld kiezen voor baantjes zwemmen op een rustig tempo of yoga.

Geef een reactie

Inline
Inline