EchtemannenMannenzaken

Welke supplementen voor spieropbouw?

Gezond leven en eten, dat willen veel mensen. Sommigen letten goed op wat ze eten en geven bepaalde gewoontes zoals roken op of ze drinken minder alcohol en eten weinig vlees. Voedingssupplementen kan dan een uitkomst bieden om zo toch de benodigde voedingstoffen die bijvoorbeeld in vlees of zuivel zitten binnen te krijgen. Maar ook voor sporters zijn supplementen van belang. Want als je intensief aan het sporten bent, verbrand je ook veel energie, dat energietekort moet je aanvullen door de benodigde voedingsstoffen uit je eten te halen. Soms lukt het echter niet om uit de gevarieerde voeding de juiste voedingsstoffen te halen of je wilt je lichaam net een beetje extra ondersteuning geven. Dan kan je kiezen voor het gebruik van supplementen voor spieropbouw.

Waarom zijn supplementen handig?

Tijdens het sporten verbrandt je  niet alleen energie, maar vaak ook een groot aantal mineralen, aminozuren en vitaminen. Dat tekort moet weer worden aangevuld. Dat kan natuurlijk door gezonde voeding, maar je lichaam verwerkt niet zo snel de voedingstoffen uit een maaltijd. Supplementen voor spieropbouw hebben een snellere verwerkingstijd en kunnen er dan ook voor zorgen dat het lichaam sneller wordt hersteld en de energieproductie weer wordt verhoogd. Een van de meeste belangrijke supplementen voor spieropbouw zijn de eiwit supplementen. Eiwitten zijn van groot belang voor de spieren, ze leveren namelijk een belangrijke bijdrage aan groei en behoud van de spiermassa. Bij een intensief sporttraining veroorzaak je spierschade, de spiercellen die je spieren samentrekken raken beschadigd. Die kapotte cellen moeten weer worden hersteld. Het gebruik van voedingssupplementen met eiwit zoals een whey eiwitshake kan de eiwitbehoefte weer worden aangevuld.

Creatine en multivitaminen

Naast eiwit zijn ook multivitaminen en creatine van belang voor sporters. Creatine speelt een belangrijke rol bij het aanmaken van energie. Creatine zorgt namelijk voor het aanmaken van de energievoorraad tijdens krachttraining, hardlopen of bodybuilding. Met creatine kun je langer sporten, zo kun je bijvoorbeeld het aantal herhalingen laten toenemen met 5 tot 15 procent. Ook het slikken van multivitaminen als supplement is aan te raden voor sporters. Bij regelmatige en intensieve sporttrainingen kan je weerstand onder druk komen te staan. Multivitaminen zijn -zoals de naam al doet vermoeden – een combinatie van diverse vitamines en mineralen, het zorgt ervoor dat je de benodigde bouwstoffen binnen krijgt die je lichaam nodig heeft. Multivitaminen hebben een ondersteunende rol bij de weerstand en het energieniveau tijdens het sporten. Op die manier kan je niet alleen verantwoord sporten maar blijf je ook fit.

Andere supplementen

Daarnaast zijn er nog een tal van andere supplementen waardoor jij fit en gezond blijft. Zo zorgt vitamine D ervoor dat je spieren soepel en sterk blijven en levert het een bijdrage aan het proces van celvernieuwing. Ook is het mineraal magnesium een belangrijk supplement. Dit mineraal speelt een rol in de stofwisseling van eiwitten, koolhydraten en vetten om energie te verkrijgen. Ook helpt het in de opbouw van lichaamseiwit. Bij een intensieve sporttraining hebben sporters een verhoogde magnesiumbehoefte, de spieren vragen namelijk door de extra inspanning die ze moeten leveren om een extra magnesium. Ook verlies je door te zweten tijdens het sporten meer magnesium. Een fanatieke sporter doet er dus ook goed aan om dagelijks een magnesium supplement te slikken. Zo zie je dat supplementen een goede aanvulling zijn om je lichaam en lijf gezond en fit te houden.

Geef een reactie

Inline
Inline