De afgelopen jaren is het steeds belangrijker geworden om aan het milieu te denken. Dit zien we ook terug in de autotechniek. Zo worden de systemen die het mogelijk maken om uitlaatgassen te zuiveren steeds verder uitgebreid. In de meeste auto’s vind je een katalysator of een roetfilter. Maar wat is het verschil eigenlijk? Is er überhaupt wel een verschil of beschikken ze over dezelfde functie? Waarom zou je eerder kiezen voor roetfilters of juist een katalysator? Dat lees je in dit artikel!
Weinig verschil?
De meeste mensen hebben geen idee van het verschil tussen roetfilters en katalysatoren. Vaak zullen zij dan ook van mening zijn dat beide onderdelen een belangrijke functie dienen in het verminderen van uitlaatgassen. In theorie lijkt er dan ook, volgens hen, weinig verschil te zijn. Maar klopt deze beredenering wel?
Het klopt inderdaad dat zowel roetfilters als katalysatoren zijn ontwikkeld om uitlaatgassen te verminderen. Toch is er een duidelijk verschil op te merken. Zo vermindert een roetfilter de uitstoot van roet en een katalysator de uitstoot van CO, koolwaterstoffen of NOx.
Roetfilters voor dieselmotoren
Steeds meer mensen rijden op diesel. Dit is, als je veel lange afstanden rijdt, de voordeligste optie. Toch hebben dieselmotoren ook wel een groot nadeel: bij de verbranding ontstaan er ontzettend veel roetdeeltjes. Deze komen uiteindelijk vrij in de lucht, dit kan het milieu negatief beïnvloeden. Om dit te voorkomen is de roetfilter in het leven geroepen. Deze wordt om deze reden dan ook voornamelijk bij auto’s met dieselmotoren geïnstalleerd.
De roetfilter wordt gemonteerd tussen het uitlaatsysteem van de auto. Voordat de uitlaatgassen van de auto in de lucht komen, worden deze eerst gefilterd door het systeem. Hierdoor worden de gevaarlijkste fijnstoffen weggefilterd, zodat de uitlaatgassen uiteindelijk minder schadelijk voor het milieu en de gezondheid zullen zijn.
Werking van de katalysator
Katalysatoren worden tevens gebruikt om schadelijke stoffen uit de uitlaatgassen te verwijderen. Toch is er een duidelijk verschil te merken. Zo wordt een katalysator op een andere plek in de auto gemonteerd, om precies te zijn voor in het uitlaatsysteem. De katalysator zal vervolgens schadelijke stoffen omzetten in stikstof, waterdamp en koolstofmonoxide uit de uitlaatgassen filteren. Hierdoor zijn deze een stuk minder schadelijk voor het milieu en de gezondheid. Een katalysator filtert dus geen roetdeeltjes!
Een katalysator werkt volgens een scheikundige formule waarbij edelstenen een filterende functie hebben. Platina, Rhodium of Palladium vormen de belangrijkste edelstenen die in de katalysatoren worden gebruikt. De edelstenen worden gebruikt om een reactie uit te lokken, maar ze worden nooit verbruikt. Het is slechts een stof die een reactie op kan wekken. Alleen de aanwezigheid van deze edelstenen is dus voldoende voor de filterende werking. Door de reactie van de edelstenen op de vrijgekomen schadelijke stoffen, zal er een natuurlijk filteringssysteem ontstaan. Uiteindelijk worden de meest schadelijke stoffen omgezet in stoffen die eenvoudig door de lucht kunnen worden opgenomen. Zo worden onze auto’s een stuk milieuvriendelijker!
Wist je dat katalysatoren ook nog eens veel geld op kunnen leveren? Ze spelen namelijk een zeer belangrijke rol in de recycling industrie. Bijna 90% van de katalysator kan later opnieuw gebruikt worden. Hiermee wordt het milieu niet alleen verder bespaard, maar levert dit ook nog eens veel geld op voor de industrie.