EchtemannenMannenzaken

Spot repair: plaatselijk herstel autoschade

Er is een nieuwe trend op het gebied van schadeherstel: spotrepair. Steeds meer mensen zijn het zat om met kleine krassen of deuken rond te rijden omdat herstel te duur is. Vroeger kreeg je wel eens te horen dat voor een kras of deuk heel de auto overgespoten moest worden. Dat is natuurlijk hartstikke duur en de automobilist heeft geen andere keuze dan door te rijden met de schade. Die dagen zijn voorbij!

Tegenwoordig laat je bij verschillende aanbieders plaatselijk schade herstellen. Wat houdt dat in? De monteur houdt zich bezig met de plaats van de schade en probeert enkel dat te herstellen wat ook daadwerkelijk beschadigd is. Hij begint met het uitdeuken en egaliseren van de schade. Als het nodig is, dan wordt daarbij plamuur gebruikt. Dan komt het revolutionaire gedeelte van spotrepair: het spuiten. Lakherstel is veranderd in de afgelopen jaren. Vroeger moest lak lang drogen, was één keer spuiten niet dekkend en was kleurverschil onvermijdelijk tenzij de hele auto opnieuw werd gespoten. Nu is er sneldrogende lak waarmee je binnen een paar uur weer de weg op kunt!

Welke schade is geschikt voor spotrepair

Je hebt een cosmetische schade. Balen, zeg! Hoe weet je nu of deze geschikt is voor spotrepair? Spotrepair is in principe een oplossing voor personenwagens. Heb je een bus of truck? Dan wordt het al wat lastiger. Daarnaast moet het om een cosmetische schade gaan, waarbij geen technische schade is. De schade mag niet groter zijn dan 80 centimeter. Dat geldt alleen voor de schade zelf, maar niet voor het schadegebied. Als je enkele deukjes op het portier hebt dan kunnen deze wel met spotrepair worden hersteld.

Spot repair is met name geschikt voor  bumperreparatie, een plaats waar regelmatig kleine schades ontstaan. Daarnaast is vaak alle schade aan de carrosserie geschikt, al is het lastiger om bepaalde spuittechnieken toe te passen op liggende delen als het dak of de motorkap.

bumper schade

Spotrepair – spotgoedkoop?

De kosten van spot repair zijn uiteraard afhankelijk van het type schade en de grootte van de schade. Vaak worden de kosten berekend per schade, dat wil zeggen: per kras of deuk betaal je een bepaald bedrag. Spotrepair is één van de weinige vormen van schadeherstel waarmee er vaak met een vaste tarievenkaart wordt gewerkt die ook zichtbaar is voor de klant. Het is niet alleen fijn om transparantie te hebben over de kosten, maar het zorgt ook voor een scherpe concurrentiestrijd. Bedrijven zien wat de ander vraagt voor het herstel van een kleine cosmetische schade en kiest ervoor om daar in de buurt of net wat onder te gaan zitten met de eigen prijs.

Al met al blijft autoschadeherstel altijd een aanslag op de portemonnee, maar met de komst van spotrepair is het een stuk betaalbaarder en toegankelijker geworden. Dat is een trend die we graag zien!

 

Geef een reactie

Inline
Inline