EchtemannenMannenzaken

De naamsbekendheid van jouw bedrijf vergroten: tips voor de beginnende zzp’er

Als ondernemer weet je natuurlijk maar al te goed hoe belangrijk de naamsbekendheid van je bedrijf is. Ook als je pas sinds kort als zzp’er werkzaam bent, is het niet moeilijk om te bedenken waarom naamsbekendheid zo’n belangrijke rol speelt. Hoe meer mensen bekend zijn met jouw diensten, hoe groter de kans op een succesvol bedrijf is. Geen klanten = immers ook geen inkomsten. Onbekend levert geen omzet op. Voor grote bedrijven is het vergroten van hun naamsbekendheid vaak een stuk eenvoudiger dan voor de beginnende zzp’er. Zij besteden in een handomdraai miljoenen euro’s om de naamsbekendheid te vergroten. Als zzp’er beschik je niet over deze luxe. Gelukkig zijn er nog veel meer manieren om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten. Hier hoef je echt niet heel veel geld voor kwijt te zijn. Maar hoe pak je dit dan aan? Wij zetten enkele tips voor jou op een rijtje.

Maak gebruik van promotieartikelen en/of relatiegeschenken

Als je klanten binnenhaalt is het natuurlijk wel belangrijk dat ze jou blijven herinneren. Het zou immers zonde zijn als ze voor een enkele opdracht bij jou komen en vervolgens weer naar een ander bedrijf op zoek gaan. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten blijven? Hiervoor kan je promotionele artikelen inzetten. Dit zijn functionele artikelen zoals pennen of notitieblokken met het logo van jouw bedrijf. Dit is niet alleen een leuk ‘weggevertje’, maar zorgt er ook nog eens voor dat klanten jouw naam herinneren. Daarnaast ontstaat zo sneller mond-tot-mond reclame, wat zoals iedere ondernemer weet de meest effectieve vorm van reclame is.

Maak gebruik van promotieartikelen en:of relatiegeschenken 

Stel een aanvalsplan op

Voordat je de naamsbekendheid van jouw bedrijf kunt vergroten, is het verstandig om eerst een duidelijk aanvalsplan op te stellen. Stel jezelf daarbij de volgende vragen:

  • Wie wil ik precies bereiken? Wat is mijn doelgroep? Hoe ziet de ‘ideale’ klant eruit? Waarmee kan je deze klant interesseren en hoe bereik je deze klant? Als je vooral voor mensen in een oudere doelgroep wilt adverteren, zal je dit bijvoorbeeld minder snel online doen dan bij een jongere generatie. Probeer je marketingplan daarom altijd op de behoefte en leeftijd van de klant af te stemmen.
  • Kies een goede en duidelijke huisstijl die bij jouw bedrijf past. De naamsbekendheid vergroten is moeilijk als mensen je overal onder een andere naam of huisstijl kennen. Kies daarom voor één bekend logo of slagzin. Zo bereik je direct veel meer mensen en zal de naamsbekendheid ook van langere duur zijn.
  • Hoeveel heb je maximaal te besteden voor het vergroten van de naamsbekendheid? Reclame maken kost in de meeste gevallen geld. Natuurlijk snappen we ook dat je als beginnend zzp’er nog niet zoveel geld te besteden hebt. Zet daarom de voor- en nadelen van verschillende reclamecampagnes op een rijtje en bekijk wat de juiste methode voor jou is. Zo is adverteren via social media vaak gratis, maar kost adverteren via websites of de krant vaak wel een hoop geld. Bedenk tevens wat een advertentie oplevert. Een gratis campagne kan financieel misschien heel aantrekkelijk zijn, maar als dit veel tijd kost en weinig geld opbrengt heb je hier nog weinig aan. Meer klanten = meer omzet. Investeren in de naamsbekendheid van jouw bedrijf loont dan ook!

Geef een reactie

Inline
Inline