EchtemannenMannenzaken

Hoe zorg je voor een fijne nachtrust? – 5 tips!

Heel veel mensen komen maar moeilijk in slaap als het eenmaal bedtijd is. Dat kan heel vervelend zijn, want de meeste mensen hebben zeven tot acht uur slaap nodig op een nacht. Niet in slaap kunnen komen heeft met zowel interne als externe factoren te maken. De slaapkamer is bijvoorbeeld een onrustige omgeving en nodigt niet uit om te slapen. Het kan ook te maken hebben met wat je eet en drinkt of met je stresslevel. In dit blog krijg je een vijftal tips om sneller en makkelijker in slaap te kunnen vallen.

Verduisterende gordijnen

Een donkere kamer betekent een betere nachtrust. Zo is eigenlijk ook je bioritme ingesteld. Daarom is het belangrijk dat je slaapkamer helemaal donker is. Een goed verduisterend rolgordijn kan jou hier zeker bij helpen. Als je een rolgordijn hebt van een goed merk, heb je geen last van licht in je slaapkamer. Bovendien heb je jarenlang plezier van rolgordijnen met goede kwaliteit. De beste rolgordijnen bestel je bij Illumio raamdecoratie.

Verduisterende gordijnen

Weg met de elektrische apparaten

Kijk je in bed nog op je telefoon of op je tablet. Dat kun je beter niet doen. Het blauwe licht van het scherm is onrustig voor je ogen en je hersenen krijgen niet de rust die ze nodig hebben. De beelden van je favoriete serie werken nog tot lang in je slaap door, terwijl ze eigenlijk allang de andere dingen moeten verwerken die je overdag hebt meegemaakt. Het allerbeste is om je telefoon of andere schermen niet mee de slaapkamer in te nemen.

Spreek met jezelf af dat je, een uur voordat je gaat slapen, niet meer op een scherm kijkt. Geen Netflix meer kijken of appjes beantwoorden scheelt al enorm. Gebruik je je telefoon als wekker? Zet dan je telefoon op vliegtuigmodus als je slaapt. Dan word je ook niet wakker van binnenkomende meldingen. Bonustip: kom je niet gelijk in slaap? Pak dan een echt boek. Dat is veel rustgevender voor je ogen.

boek lezen man

Zachte verlichting

Hoe het licht in je slaapkamer staat afgesteld is heel bepalend voor je nachtrust. Als het licht te fel is, vangen je hersenen het signaal op dat het nog daglicht is. Hierdoor kom je ook moeilijker in slaap. Laat daarom een zacht lampje branden in plaats van alle spots aan te laten. Kleed je om bij een nachtlampje of installeer een dimmer voor de grote lampen aan het plafond. Zo bereid je je goed voor op je nachtrust. Je zal merken dat je sneller in slaap komt.

Let op wat je eet en drinkt voor het slapen

De interne factoren voor een betere nachtrust hebben ook te maken met wat je eet en drinkt. Eet niet een al te zware maaltijd voor het slapen gaan. Je lichaam heeft anders veel energie nodig om het voedsel te kunnen verteren. Maar als je gaat slapen heeft je lichaam juist alle rust nodig. Let ook op je cafeïne-inname. Stop, 6 uur voordat je gaat slapen, met koffie, energy drinks of pre-workout. Cafeïne werkt nog lang door en heeft veel invloed op de kwaliteit van je slaap.

Zorg voor jezelf

Daarnaast helpt het ook zeker als je goed voor jezelf zorgt voor je gaat slapen. Neem bijvoorbeeld een warme douche, een voetenbadje met magnesium of neem even de tijd om te mediteren. Als je de rust neemt voordat je gaat slapen, werkt dit ook weer door als je in bed ligt. Bovendien heb je het ook gewoon verdiend na een drukke dag. Slaap lekker!

Geef een reactie

Inline
Inline