Als je zoekwoord Skoften gebruikt, geheid dat je dan uitkomt op het gelijknamige mannenblog (skoften.net/nl). Het mannenblog wordt elke maand opnieuw door tenminste anderhalf miljoen veelal mannen bezocht. Het blog vol met filmpjes, picdumps, babes, games en reportages begon ooit als grapje van twee Nederlandse jongens, maar is tegenwoordig niet meer weg te denken uit heel veel mannenlevens. Ondertussen lanceerden de bedenkers een nieuwe website voor een wat volwassener doelgroep. En als de voortekenen niet bedriegen lijkt ook dit een succes te worden met nu al 300.000 bezoekers per maand.
Onbedoelde meesterzet van twee jonge mannen
De twee jongens zijn inmiddels mannen die hun ware identiteit nog steeds prima verborgen weet te houden. Ze lanceerden een website en al snel bleek dit een meesterzet en werd het grapje werk en zaten de twee grondleggers zomaar ineens in een eigen kantoortje. Afstuderen moest maar even wachten. Veel mensen maken van hun hobby hun werk, zij maakten van een grap hun baan.
Eerst alleen voor vrienden
Het duo ging elk weekend flink los. De camera ging altijd mee. De belevenissen op weer een festival, feestje of gewoon op straat werden vastgelegd en de beelden werden in eerste instantie alleen door vrienden bekeken. Op die manier ontstond een soort van lokale community. Op de beelden zag je telkens een stelletje feest vierende ‘skoften’, een uitdrukking die in de regio waar het duo woonde als geuzennaam gebruikt werd. Een leuke uitdrukking die de lading dekte en waar ook .net prima achter paste; zie hier de geboorte van een populair mannenblog. Overigens werd pas in een later stadium de .nl versie vastgelegd. Leverde zomaar weer heel veel nieuwe bezoekers op.
De eerste banner leverde 25 euro op
Toen de grondleggers het stappen zelf wel wat gezien hadden, verzamelden ze vooral berichten van internet. Maffe berichten vooral, al dan niet met foto of filmpje. Op die manier ontstond een blog, zonder dat dit nou ook echt de bedoeling was van de mannen. Toen ook keken beduidend meer mensen dan alleen de vrienden. Kregen ze ineens reacties vanuit heel Nederland en waren ze trots op een paar honderd bezoekers per dag. Hadden ze nooit gedacht. Die honderden werden echter al snel duizenden. Nog steeds bleken de mannen echter vooral liefhebbers van ongein, want de eerste banner die het blog sierde kostte slechts 25 euro. De adverteerder belde nota bene zelf of hij er een maandje op mocht staan. Van online geld verdienen hadden ze destijds nog nooit gehoord.
Minder topless en geen illegale muziekdownload
Dat telefoontje veranderde wel veel, want pas toen kwam het besef dat er geld te verdienen was met Skoften. Maar ook nu was de grondhouding bescheiden, ondanks het feit dat de groei zich gestaag doorzette: 200.000 bezoekers werden er 500.000 en in 2012 werd het miljoen gehaald. En nu komen elke maand anderhalf miljoen (vooral mannen) een kijkje nemen. De meer commerciële benadering veranderde het blog wel, de heel scherpe kantjes moesten er omwille van de adverteerders af, net als de bekende verwijzingen naar plaatsen waar je illegale muziek kon downloaden. Ook het aantal topless vrouwen werd toch maar wat gereduceerd. Overigens koos het creatieve duo nooit voor gladde marketingplannen, maar werkte en werkt het vooral op gevoel. Nog steeds is het bieden van leuke content het belangrijkste voor de heren, die ondertussen wel een prima boterham aan hun grapje verdienen uiteraard.
Trending.nl lijkt ook een succes te worden
Het geheim? Luisteren vooral naar de mensen die hun website bezoeken. De reacties die onder de berichten geplaatst worden goed lezen en gebruik maken van sociale media, al gebeurt dat eigenlijk nog maar sinds twee jaar. Het leverde weer heel veel nieuwe bezoekers op, ondanks de aarzeling die er aanvankelijk was om voor sociale media te kiezen. De afgelopen jaren valt vooral de groei van het aantal gebruikers van de app op, terwijl ook de mobiele website vaker en vaker bezocht wordt. Het gevoel blijft altijd leidend voor de oprichters, ook voor de onlangs door het succesvolle duo gelanceerde trending.nl, een wat meer serieuze website en bedoeld voor een wat rijpere doelgroep. Bovendien kan behalve de man ook de vrouw er terecht. Sterker nog: er zelfs plek gereserveerd voor een vrouwelijke blogger. De lancering van deze website lijkt overigens ook een succes te worden met nu al 300.000 unieke bezoekers per maand.
Gewoon op je gevoel af gaan bij Skoften.
Tenslotte: boefjes blijven de grondleggers van het mannenblog wel een beetje. Zo onthulden de kwajongens nog steeds hun ware identiteit niet en moeten bezoekers het nog steeds doen met de pseudoniemen Arif en Massie, die aantonen dat je ook zonder moeilijke onderzoeken en zonder allerlei bureaus online succesvol kunt zijn door gewoon op je gevoel af te gaan.