EchtemannenMannenzaken

Conversieoptimalisatie: zo verhoog je het rendement van jouw website!

De website is gebouwd en je bent eindelijk van start gegaan om jouw dromen waar te maken. Laat de klanten nu maar binnenstromen! Zodra de site live gaat, zijn de resultaten eigenlijk niet wat je er van verwacht had. Wat nu?

Bij het starten van een website komt zoveel meer kijken dan het bouwen van een ‘mooie’ site. Je hebt bijvoorbeeld een betrouwbare google partner nodig die jou wegwijs kan maken in de wondere wereld van online marketing. Online marketing is het antwoord voor een succesvol bedrijf. Toch blijft het voor veel ondernemers een nietszeggende term. Online marketing… wat houdt dat dan eigenlijk in? Deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Marketing kent immers enorm veel verschillende vormen. Over het algemeen kunnen we stellen dat vooral conversieoptimalisatie een belangrijke rol speelt Maar wat is dat eigenlijk en hoe kan je dit toepassen op jouw eigen website?

Wat is conversieoptimalisatie precies?

‘Bij conversieoptimalisatie wordt de conversiekracht van de website systematisch verhoogd.’ Dat is de officiële definitie van conversieoptimalisatie. Toch bestaan hier nog steeds heel veel misvattingen over. Want hoe pak je dit precies aan? En kan je zo écht het rendement van jouw website verhogen?

Bij conversieoptimalisatie draait alles om testen. Net zoals je een adwords specialist inschakelt om een reclamecampagne op Google te starten, is het hierbij ook belangrijk dat je iemand inschakelt die weet hoe hij zoveel mogelijk rendement kan behalen. Bedenk tevens dat je nooit de gehele website in één keer kunt testen. Samen met een online marketing specialist bedenk je dan ook een testplan. Waar kunnen we op testen? Wat voor gevolgen hebben deze resultaten? Wat is het doel? Hoe kunnen we de focus behouden?

Tijdens het opstellen van een testplan is het belangrijk om al jouw wensen als ondernemer alvast op papier te zetten. Blijf hierbij realistisch en geef duidelijk aan hoeveel winst je uiteindelijk wilt behalen en wat jouw verwachtingen zijn. Op basis van die informatie kan er bepaald worden waar deze winst te halen valt en hoe die te bereiken is.

Conversieoptimalisatie

 

Wat is belangrijk?

Als je het rendement van jouw website wilt verhogen is conversieoptimalisatie van essentieel belang. Hierbij wordt er naar een aantal zaken gekeken:

  • Relevante content op de site: het is als ondernemer belangrijk om je van de concurrent te onderscheiden. Dit doe je door waardevolle informatie aan de lezer en potentiële klant te geven. Een keywordplanner kan jou uitleggen welke keywords in de webteksten verwerkt moeten worden, maar dit neemt niet weg dat de inhoud ook relevant moet zijn. Gebruik daarom duidelijke omschrijvingen en sluit aan op de vragen van de doelgroep.
  • Gebruiksvriendelijkheid: er is niets vervelender dan een site die regelmatig uit de lucht is of niet prettig werkt. Usability speelt dan ook een belangrijke rol in online marketing. Als de gebruiker van de site makkelijker kan converteren, zal hij van een betere gebruikerservaring profiteren. Uiteindelijk kan dit jou als ondernemer veel opleveren.
  • Overtuigend ontwerp: de online marketing formules zijn tevens gebaseerd op een stukje psychologie. Het doen en laten van de mens vertelt ons veel over hoe hij zal reageren op een site. Door jarenlange ervaring op te doen, weten online marketing specialisten dan ook heel goed waar ze rekening mee moeten houden om men te overtuigen. Als je de conversiekracht van de website wilt versterken speelt het ontwerp dan ook een belangrijke rol.

Geef een reactie

Inline
Inline