Algemeen

Alles wat je moet weten over het gebruik van een tachograaf

De rijtijdenwet schrijft voor dat zware vrachtwagens, bussen (die meer dan 8 personen vervoeren) en lichte bedrijfsvoertuigen voorzien moeten worden van een digitale tachograaf. Een tachograaf is een kastje dat ongeveer de afmeting heeft van een autoradio en inzicht geeft in de reisafstand, de snelheid, de rijtijd en de activiteiten van de bestuurder. Door het uitlezen van de tachograaf kan inzicht worden verkregen of er wordt voldaan aan het Arbeidstijdenbesluit Vervoer. Dit besluit schrijft de rij- en rusttijden van chauffeurs voor. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over het gebruik van een tachograaf.

Voor welke voertuigen is het een verplichting om een tachograaf gebruiken?

Als je bedrijf moet voldoen aan de rijtijdenwet, heb je de verplichting om het gebruikte voertuig of de gebruikte voertuigen te voorzien van een tachograaf. In de praktijk betekent dit dat bussen en touringcars die meer dan 8 personen vervoeren (exclusief de chauffeur), nieuwe vrachtwagens inclusief aanhangers (waarvan het toegestane maximumgewicht meer is dan 3.500 kilo) en lichte bedrijfsvoertuigen in het beroepsgoederenvervoer (met een datum eerste toelating van na 1 januari 2006), verplicht moeten worden voorzien van een digitale tachograaf. In het verleden volstond een analoge tachograaf. Deze toepassing registreerde de tachograafdata op papieren schijven. Dit systeem wordt als verouderd gezien mede omdat de inspecteur van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gebruik maakt van een draagbare computer. Bij een eventuele controle kunnen de gegevens digitaal worden uitgelezen en op de computer van de inspecteur worden opgeslagen.

Gegevens die door een tachograaf kunnen worden geregistreerd

Een digitale tachograaf slaat diverse praktische gegevens op. Hierbij kan gedacht worden aan het aantal keren dat een bestuurderskaart wordt ingevoegd per dag, de driver-activiteit (in vorm van een specificatie van rijtijden, rusttijden, ander werk en beschikbaarheid), de datum en de tijd van de opnames van deze gegevens, events (in vorm van het rijden op een te hoge snelheid, rijden zonder chauffeurskaart, fraudepogingen), foutmeldingen, handhaving controles en details van tachograaf kalibraties. Bij de wat meer geavanceerde systemen kunnen deze gegevens op afstand worden uitgelezen. Voor het tachograaf uitlezen wordt bij de betere systemen gebruik gemaakt van een cloud oplossing. Hierdoor kun je als bedrijf op ieder moment inzicht krijgen in onder andere de rij- en rusttijden van de bestuurders. De uitgebreide rapportages kunnen op ieder device (PC, smartphone of tablet) en op iedere gewenst moment bekeken worden.

Werking van een digitale tachograaf

Een digitale tachograaf bestaat grofweg uit drie elementen die met elkaar in verbinding staan. De voertuigunit kan worden gezien als het centrale deel van het systeem en bevindt zich in het bestuurdersgedeelte. Deze unit bestaat uit een processor, een klok, twee kaartsleuven, een display, een printer, een download output en bedieningsknoppen voor handmatige invoer. De bewegings- of snelheidssensor bevindt zich op de versnellingsbak. Dit is een zender eenheid dat elektronische signalen zal versturen wanneer de as van de versnellingsbak draait. De gecodeerde signalen worden door de bewegingssensor naar de voertuigunit gestuurd om te worden geregistreerd en opgeslagen. Tachograafdata wordt opgeslagen als een .ddd-bestand dat kan worden geïmporteerd in tachograaf analysesoftware.

Veelzijdige mogelijkheden in digitale tachografen

TachoByte wordt sinds 2007 gezien als dé tachospecialist van Nederland. Dit bedrijf zet zich in om de beste maatwerk tachograaf oplossingen te bedenken en te implementeren. Hiermee wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan een efficiëntie in bedrijfsprocessen. Een digitale tachograaf van TachoByte voorziet u op ieder moment en op iedere plaats van alle gegevens in het vereiste formaat.

Geef een reactie

Inline
Inline