Algemeen

4 Redenen waarom regelmatig fietsen zo gezond is

Het is bijna weer zomer! De temperaturen stijgen richting de dubbele cijfers, het weer wordt droger en zonniger, mensen zijn vrolijker, de natuur wordt rijker en we gaan er natuurlijk flink op uit! En op welke manier kun je de betoverende natuur nou beter bewonderen dan met de fiets? Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat fietsen een wondermiddel is voor het lichaam. Dus haal het stof van je sportieve fiets en waag die sprong! Benieuwd naar wat voor effecten dit op je lichaam zal hebben? Wij hebben de belangrijkste effecten voor jouw lichaam op een rijtje gezet.

racefiets man

1.         Voorkom ziektes

Als je je lichaam voldoende in beweging brengt, zal je merken dat je hart een stuk sneller gaat kloppen. Dit heeft een groot voordeel voor je lichaam: als je hart sneller klopt, pompt hij het bloed ook sneller door je aderen. Hierdoor kunnen afvalstoffen veel beter worden afgevoerd door je lichaam. In combinatie met de frisse buitenlucht creëer jij een zeer sterke weerstand. Wist je dat je met fietsen zelfs het risico op diabetes type 2 kunt verkleinen?

2.         Goede nachtrust

Iedereen kent het wel: uren lig je te woelen en naar het plafond te staren en de slaap wilt maar niet komen. Ga eens bij jezelf na op welke momenten dit probleem ontstond. Dit kan gebeuren in stresssituaties, maar ook op dagen dat je je rustig gehouden hebt. Misschien juist wel in dat ene weekend dat jullie even helemaal niets gingen doen. Lekker languit op de bank met een zak chips naast je en even bijtanken. Tenminste, dat was de bedoeling. Waarschijnlijk merk je op zo’n dag dat je steeds lustelozer wordt en je nog vermoeider voelt. Dat klopt ook: je lichaam gaat in een soort spaarstand. Om je lichaam gezond te houden en daardoor je nachtrust te verbeteren, is het belangrijk dat je dagelijks flink in beweging komt. Vooral bewegen in de buitenlucht is de perfecte manier om jouw bioritme aan te passen.

3.         Goed voor het opbouwen van spieren

Bij veel sporten loop je het risico op blessures of overbelasting van je spieren. Fietsen is een relatief veilige en milde sport. Je belast je spieren en gewrichten veel minder dan je zou doen met andere sporten. Als je voor het eerst op de fiets stapt zal je het hier waarschijnlijk niet mee eens zijn. Thuis aangekomen heb je enorm veel spierpijn en verafschuw je die fiets misschien wel. Natuurlijk moeten je spieren wel wennen aan deze nieuwe inspanning. Zorg dat je de duur van je fietstochten steeds meer opbouwt en dan merk je al snel dat de klachten en spierpijnen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

4.         Verbrand vet

Fietsen is een zeer makkelijk manier om overtollig vet voor eens en voor altijd kwijt te raken. Als je fietst op een gemiddeld tempo geef je je stofwisseling een flinke boost. Dit helpt dus niet alleen als je fietst, maar werkt ook na die tijd door. Gezond eten en regelmatig fietsen helpen jou in de strijd met overtollige kilo’s en vetmassa.

Geef een reactie

Inline
Inline